بر اساس آئیننامهای که منتشر شد، هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند، این در حالیست که...
بعد از انتشار آئیننامه واردات خودروهای کارکرده، بندی که مربوط به نحوه واردات خودرو بود، توسط برخی به اشتباه تفسیر شد. این خبر به گونهای به مردم القا شد که به ازای واردات هر خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود، در حالی که بر اساس این آئیننامه، هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند. این در حالیست که در صفحه مراکز اسقاط خودرو، حدود ۴۰ هزار گواهی اسقاط به قیمت ۳۵ میلیون تومان موجود است و قیمت لاشه هم ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بوده که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان میشود.
به دنبال این موضوع، برخی از سودجویان حقیقت آییننامه را تغییر داده و با شایعهپراکنی اعلام کردند که افراد با داشتن خودروی فرسوده میتوانند برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند. این موضوع موجب شد موجی از انتشار آگهیهای خودروهای فرسوده با رقمهای نجومی در برخی از سایتها به راه بیفتد.
این در حالیست که به گزارش هامرز، 20 اردیبهشت امسال، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نامهای به سایتهای اینترنتی معاملات خودرو دستور داده بود که به منظور ساماندهی بازار خودرو، تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند.
اما با این حال طی ماههای گذشته نه تنها از اجرای این دستور سرپیچی شده بلکه طی هفته گذشته بنا به شایعاتی که پیش آمد، شاهد درج قیمتهای کذایی برای خودروهای فرسوده بودیم. التهاب ایجاد شده در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
البته بررسیها، نشان میدهد که از امروز قیمتهای نجومی ثبت شده برای خودروها در پلتفرم دیوار به مخاطبان نمایش داده نمیشود و یا حتی آگهیهای اینچنینی حذف میگردد.