دوشنبه 02 بهمن 1402
|مطالعه 2 دقیقه
|204 بازدید
روزانه در 10 پالایشگاه بورسی و دولتی حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید و مصرف میشود.
به گزارش هامرز، جلیل سالاری با اشاره به بالاترین تولید هیدروژن در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و برای استفاده در در واحدهای تصفیه پالایشگاهها، اعلام کرد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی، ایجاد واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن در دستور کار است.
روزانه در 10 پالایشگاه بورسی و دولتی حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید و مصرف میشود. تولید هیدروژن با توجه به منابع، هزینه بر بوده اما به شرط برخورداری نگاه ویژه در سبد سوخت میتواند جایگاهی داشته باشد.
در تهران روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز مصرف میشود که 5 برابر سوخت مصرفی پالایشگاهها است. 30 میلیون خودرو سبک و موتورسیکلت و 800 تا 900 هزار خودرو سنگین پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل فعال بوده که روزانه 115 و 63 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف میکنند.
این اعداد نشاندهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی است که باید فرآوردههای نفتی به جای سوخت محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری هدایت شوند. بهینهسازی مصرف انرژی بسیار کمهزینهتر از تولید انرژی و باید در اولویت باشد.
با توجه به قیمتهای فعلی گاز طبیعی، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل 400 دلار است. ورود هیدروژن به سبد سوخت به قیمتگذاری حاملهای انرژی و رقابتی که میتواند به عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.
طبق قانون در دهه 80 تکلیف شد 35 درصد از تامین سوخت بخش حمل و نقل توسط سیان جی انجام شود. از همین رو 2500 جایگاه سیانجی و 4 میلیون خودروی پایه گاز سوز کارگاهی و کارخانهای ایجاد شد. هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنا نیست و باید منبع تولید، روش مصرف و میزان مصرف مشخص شود.
اکنون روزانه 60 میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاهها تولید میشود که باید کاهش پیدا کرده و کیفیسازی شود. تا 2 سال آینده میزان تولید نفت کوره به یک سوم فعلی و میزان گوگرد آن نیز از 3 به کمتر از یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.