سال 97 که موفقترین سال واردات خودرو بود، نهایت 100 هزار خودرو وارد شد. بنابراین واردات 500 هزار خودرو حداقل 5 سال زمان میبرد.
به گزارش هامرز، عزتاله اکبری تالارپشتی در مراسم افتتاح خط تولید کمپرسور پیستونی متغیر، گفت: پیش از این به وزیر صنعت گفته شد بخش صنعت و معدن باید در تامین ارز به نفت و گاز طعنه بزند اما اینکه صنعت ارز ندارد خجالتآور است.
وی ادامه داد: از رییس بانک مرکزی و وزیر صنعت دو بار طی یک روز درخواست شد تخصیص ارز صنایع را معطل نگذارند که فرزین در جلسه دوم اعلام کرد میزان ارز درخواستی صنعت پرداخت شده و وزیر نیز این مسئله را رد نکرد. اینکه صنعت رشد کند اما امکان تخصیص ارز یا برق وجود نداشته باشد قابل قبول نیست. وزارت نیرو و نفت باید پای کار بیایند. نمایندگان هم گیج شدند.
این نماینده مجلس ادامه داد: عدم تخصیص صحیح منابع صندوق ذخیره ارزی به بخش صنعت مورد انتقاد است. انتظار میرود وزرا گوش دهند و خسارت وارد نکنند. برخی وام 6 درصدی از آلمان میآورند در حالی که سود تسهیلات در ایران بسیار بالا است. الگوی مدیریت بر مرغ، تخممرغ، گوشت و خودرو استوار شده است.
اکبری تالارپشتی اضافه کرد: برنامه فرسوده ناموفق و بینتیجه در مدیریت تداوم دارد که قیمتگذاری دستوری خودرو نمونهای از آن و نتیجه، تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای است. برای مدیریت بازار خودرو، واردات محصولات تصویب شد اما مشخص نیست چه کسی مقابل واردات مقاومت میکند. تا اعتراض میشود بهانه کمبود ارز میآوردند در حالی که این کار، عقل میخواهد.
وی با اشاره به اظهارات واردکنندگان خودرو مبنی بر امکان واردات با استفاده از ارز منشأ خارجی، گفت: سال 97 که موفقترین سال واردات خودرو بود، نهایت 100 هزار خودرو وارد شد. بنابراین واردات 500 هزار خودرو حداقل 5 سال زمان میبرد.