با هامرز، خدمات متمایز را در بازار سرمایه تجربه کنید.افتتاح حساب

نگاه سرمایه‌گذاری به خودرو، با دو نرخی شدن آن

اخبار/خودرو

چهارشنبه 22 شهریور 1402

|

مطالعه 3 دقیقه

|

140 بازدید

نگاه سرمایه‌گذاری به خودرو، با دو نرخی شدن آن
coma_iconcoma_icon

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در صنعت خودرو رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد...

وزیر صمت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاست‌گذاری دارد و تلاش می‌کند تا سیاست‌ها به‌ درستی تدوین شوند.
عباس علی‌آبادی، پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.
به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.
علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.
 


آخرین اخبار خودرو

۲۱۶ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان۲۱۶ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان

جمع زیان انباشته صنعت خودروسازی تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسید.

33 بازدید

مشاهده
خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را بروز کنند.خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را بروز کنند.

سازمان حمایت پس از بررسی درخواست مونتاژکاران، بابت افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات آن‌ها قانع شد و مجوز لازم را صادر کرد.

78 بازدید

مشاهده
افزایش ۱۱ درصدی تولید خودروافزایش ۱۱ درصدی تولید خودرو

افزایش ۱۱ درصدی تولید خودرو با بیش از ۱.۱ میلیون دستگاه طی ۱۰ ماه

41 بازدید

مشاهده
وزارت صنعت به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوریوزارت صنعت به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری

وزارت صنعت، توسعه ساخت داخل و حذف قیمت‌گذاری دستوری را دنبال می‌کند.

27 بازدید

مشاهده
افزایش سقف اعتبارات ایران‌خودرو و ساپیاافزایش سقف اعتبارات ایران‌خودرو و ساپیا

سقف اعتبارات ایران‌خودرو و ساپیا به ترتیب ۱۰ و ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

44 بازدید

مشاهده
بهانه کمبود ارز برای واردات خودروبهانه کمبود ارز برای واردات خودرو

سال 97 که موفق‌ترین سال واردات خودرو بود، نهایت 100 هزار خودرو وارد شد. بنابراین واردات 500 هزار خودرو حداقل 5 سال زمان می‌برد.

31 بازدید

مشاهده
ابلاغ دستورالعمل جدید بازار خودروابلاغ دستورالعمل جدید بازار خودرو

بر اساس این دستورالعمل، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و...

52 بازدید

مشاهده